Barcelona

19 augustus 2017 - Barcelona, Spanje

Het was rond de klok van vijf uur, we lagen op het strand te genieten van een biertje en het fijne strand op Bogatell. Na een verfrissende duik, checkte ik mijn telefoon op een eventueel berichtje. Die waren er. De groepsapp van mijn collega's stond roodgloeiend. Er was iets gaande wat niet klopte. Een terroristische aanslag. Een verschrikkelijke situatie wat altijd ver weg leek, maar nu was gebeurd in de stad waar ik momenteel woon.

De paniek was losgeslagen. De winkels van Budget Bikes staan redelijk dichtbij waar het gebeurde. Niemand wist of iedereen veilig was en hoe de situatie precies in elkaar zat. Al snel werd duidelijk wat er was gebeurd. Een busje op de Rambla, mensen met wapens en verschrikkelijk veel gewonden en doden. We hebben enorm geluk gehad dat wij daar niet waren. Ook mijn collega's waren op het moment niet daar.

De schrik is er nog steeds. Het lege gevoel overheerste de dag na de aanslag. Ik kan ook eigenlijk niet goed beschrijven wat het gevoel in de stad is. Gisteren fietste ik naar mijn werk over de afgesloten straten. De stilte die normaal geweldig zou zijn, waren nu treurig en verschrikkelijk. Als mensen vragen hoe ik me er bij voel, weet ik dat eigenlijk niet. Het is een leeg gevoel. Een machteloos gevoel.

Ondertussen zijn de mensen weer tevoorschijn gekomen staan er vele mensen om de bloemen en tekeningen die neergelegd zijn op de plek. De plek waar ik die dag een aantal keer ben langs gefietst. De plek waar 13 mensen hun leven zijn verloren. De een maakt selfies, de andere treurt om het verlies van een dierbare.

Gisteren was er een protest tegen de Islam op de Rambla. Wederom veel politie en angst. Naar mijn idee zinloze actie wat onnodig veel commotie oproept. Volgens mij gaat dit niet om dit geloof en is het oneerlijk om een geloof als deze de schuld hier van te geven. Ik denk dat het belangrijk is om te genieten van het leven en van de mensen om je heen. Liefde wint immers altijd van oorlog!